Specialiteit

Schuurtechniek

Het proces start met het schuren van het frame. Als eerste bekijken we de breuk, voelen we de breuk en we luisteren naar de breuk (deze handelingen kunt u ook allemaal zelf uitvoeren). Een scheur kan je herkennen aan een aparte klank. Het frame geeft een dof geluid op de scheur. Wanneer dit het geval is, kunt u er zeker van zijn dat het frame gescheurd is. 

Hierna schuren we het frame in verschillende lagen op, tot de scheur niet meer te zien is. Mocht de scheur helemaal door zijn, dan wordt het carbon op die plek helemaal verwijderd. De laagjes om de scheur heen worden laagje voor laagje weg geschuurd. Zo is het makkelijk om het carbon op te bouwen. Dit geeft hiernaast een optimale sterkte aan de reparatie. 

Carbon techniek

Na de training hebben wij besloten om gebruik te maken van de X techniek. Dit is een van de nieuwste technieken om een optimale stevigheid te krijgen in het carbon. Hierbij kijken wij naar het verloop van de carbon lagen in het frame. Elke laag vullen wij op met carbonweefsels. Wij maken gebruik van 1 soort carbonweefsels. Dit hebben wij bewijst gedaan om een juiste sterkte te creëren.

Hiernaast wordt het frame 2x hersteld. De eerste keer maken wij het frame ruw en letten wij niet op de afwerking. Aan het einde van de scheur boren wij een gat om een vervolg scheur te voorkomen (of heel de scheur wordt weg geschuurd). Zo voorkomen wij een eventueel nieuwe scheur in de toekomst. Al het carbon wat weg gehaald is, wordt opnieuw opgevuld. In alle gevallen gebruiken wij meer dan de nodige lagen weg geschuurd carbon

Wanneer het frame voor de 2e keer hersteld wordt, werk ik alles netjes af. Hierna schuren wij het frame helemaal glad om geen oneffenheden te krijgen. De reparatie wordt afgewerkt met een klein laagje matte of blinkende vernis. Dit is een simpele afwerking om het carbon beter te beschermen. 

Vacuümtechniek

Na het aanbrengen van de carbon lagen wordt het frame aan de vacuümpomp gelegd. Deze pomp zorgt ervoor dat de onnodige lijmresten verwijderd worden vanuit de carbonweefsels. Ook zorgt de pomp ervoor dat de carbon reparatie tegen het frame aan gezogen wordt om alles strak af te werken. Onze vacuümpomp heeft maar liefst 1,5 m3/h. Dat houdt in dat de pomp een grote capaciteit aan kan en u er zeker van kunt zijn dat uw reparatie perfect gemaakt is met het beste materiaal.

Droogtechniek

Na het vacuüm trekken, moet het frame minimaal 24 uur drogen op kamertemperatuur. Het proces kan versnelt worden door een oven. Maar dit is niet noodzakelijk en heeft geen invloed op de reparatie. Wanneer het frame NIET bijgespoten moet worden, dan hoeft de fiets niet gedemonteerd te worden. Hiernaast laten wij het frame op kamertemperatuur drogen (de complete fiets past niet in de oven).

Monteren / demonteren fiets

Bent u niet handig met de fiets, maar wilt u toch graag uw frame laten herstellen? Dan bent u bij ons op het juiste adres. Sirocco personal bikes zit aan Carbon Reparatie verbonden. Dit betekent dat wij ook verantwoordelijk zijn voor het monteren en demonteren van de fiets. De kosten die bovenop het herstellen van het frame komen zijn dan €95,-.

Zie https://www.sirocco.nl voor meer informatie.

Afwerking zonder bijlakken

Helaas kunnen wij geen frames meer bijlakken. Dus er worden alleen maar carbon reparaties uit gevoerd. Wij werken het frame netjes bij met een laagje vernis (matt of shiny). Dit doe ik met een kwastje en geeft extra bescherming aan de reparatie. De reparatie is strak en er zit een minimale ongelijkheid in.